Det er nu tre uger siden Everfuel lukkede landets brintstationer. Frustrerede kan Birgit og Marius Daugård fra Lind overvære politikerne prioritere elbilerne, mens deres brintbil begynder at samle støv.

Billede af Mads Hamborg Pedersen
Af Mads Hamborg Pedersen
Med stor glæde og grøn samvittighed kunne ægteparret Birgit og Marius Daugård overtage nøglerne til deres Toyota Mirai i november sidste år. En ny brintstation tæt på hjemmet gjorde det oplagt at slå til, og med EU’s mål om et maksimum på 200 km mellem alle brintstationer i 2030, syntes fremtidsudsigterne for brint gode.
I dag er situationen vendt på hovedet. Nu tager ægteparret cyklen, hvis de skal til Herning, mens de må køre i deres autocamper, hvis de skal på længere ture.
”I stedet for at udvikle, så har de afviklet,” siger Birgit Daugård, der ærgrer sig voldsomt over Everfuels lukning af Danmarks brintstationer.
Birgit og Marius Daugård forstår godt, at der er få danskere, der har købt en brintbil, fordi der har været så få brintstationer i Danmark. Men de er overraskede over Everfuels beslutning om at lukke helt ned.
”Jeg havde aldrig drømt om, at de kunne finde på at lukke dem,” siger Marius Daugård, der var ovenud tilfreds med sin brintbil.
”Man får jo ikke noget, der er bedre at køre i.”
I Danmark er der indregistreret 131 brintbiler
Heraf er 19 privatejede.
Prisen på brintbilen Toyota Mirai ligger på ca. 600.000 kr.
Tal fra fdm.dk
Mange fordele ved brint
En bil, der er god for klimaet. En bil, der er lækker at køre i. Ægteparret fra Lind var helt vilde med deres bil.
”Vi har været megaglade for den, og vi græder snot i stænger, hvis vi skal af med den,” siger Birgit Daugård.
”Det vi var vilde med, var jo, at man kunne bruge den overskuds el, som for eksempel vindmøllerne laver og lagre det i brint.”
Elbilerne overtager
Erhvervs- og uddannelseschef i Herning Kommune, Morten Stamm Mikkelsen, mener at man bør satse på elbiler fremover i stedet for brintiler.
”Løsningerne omkring elbiler er blevet så gode og tilgængelige, så det bliver ikke indenfor personbiler, at brint bliver en stærk energiform.”
Birgit og Marius deler ikke Morten Stamms Mikkelsens optimisme omkring el til personbiler.
”Hvorfor skal det hele være strøm, når vi har en energikilde, der er mindst lige så nem at håndtere. Hvis alle oppe ad den her villavej skal lade en bil op, er der så kapacitet og strøm nok i kablerne herude?” spørger Birgit Daugård, der er uforstående omkring politikernes favorisering af elbiler fremfor brint.
Netop den politiske dagsorden tror Birgit Daugård, har fået mange folk til at vælge elbilen over brint.
”Det er kun el, politikerne står og taler om på talerstolen, der er ikke en der nævner brint.”
Ægteparret er vilde med, hvor hurtigt og nemt det er, at tanke en brintbil op. På mange punkter synes de ikke elbiler er lige så praktiske at håndtere.
”Hvis man gerne vil stå og lade sin bil op i 30 minutter, så skal man jo have lov til det,” siger Birgit Daugård.
”De siger, at de vil lave brint til store biler, men hvorfor kan man ikke også gøre det til små biler så?” undrer Marius Daugård sig.
Brint som drivmiddel til tungere transport er indskrevet i Herning Kommunes klimaplan.
Kommunen har et mål om at reducere udslippet af drivhusgasser fra transport med 70 procent inden 2030. Marius Daugård har dog ikke den store tiltro til at dette mål nås.
”Det kan ikke lade sig gøre. 6 år er ingen tid! Det er rent og skært stemmefiskeri fra politikerne,” siger Marius Daugård.
Uvished omkring fremtiden
Som Birgit meget ydmygt siger, så er det jo ikke fordi, de er de grønneste, men de vil dog gerne tænke på klimaet. Derfor kan det godt være, at valget ender på en elbil, hvis brintstationerne ikke snart står klar igen.
”Til vores kørselsmønster er det jo ret godt, men i det store hele, er det jo ikke det smarte,” siger Birgit Daugård.
I første omgang overvejer parret om de skal helt af med deres brintbil, eller om de skal leje en bil, der kører på fossile brændstoffer, indtil brintstationerne, muligvis åbner op.
”Jeg er måske lidt naiv,” siger Birgit Daugård, og uddyber, ”vi håber jo, at de vil åbne op igen til foråret, så måske vi bare skal starte med at leje en lille Yaris.”